Leefstijlen

Waarom trekt het ene gezin met een peuter door Mongolië, terwijl het andere elk jaar op dezelfde camping vakantie viert? Waarom woont het ene jonge stel in de binnenstad van Amsterdam, terwijl het andere gelukkig is in een klein dorp ? Het antwoord: zelfde socio-demo, maar verschillende leefstijlen. Dit geldt ook voor vakantie & vrije tijd. Leefstijlen laten zien waar mensen in hun vrije tijd of op vakantie behoefte aan hebben. We maken onderscheid in leefstijlen voor de Nederlandse markt en voor de markten België/Duitsland.

Nederlandse markt

Leefstijlvinder

Voor de Nederlandse markt maken we gebruik van 7 verschillende leefstijlen uit de Leefstijlvinder. Deze zijn ontwikkeld in samenwerking met acht provincies door SAMR Marktvinders. In magazine R&T verscheen hierover in mei 2023 een heel interessant artikel. Je leest het hier

Meer info

7 leefstijlen - Nederlandse markt

Meer informatie over jouw eigen bezoekers?

Gebruik de gratis tool

De gratis leefstijltool.visitflevoland.nl is mogelijk gemaakt door Provincie Flevoland en beschikbaar voor alle Flevolandse ondernemers in de toerisme- en recreatiesector. Gebruik de tool om de postcodes (Nederland, België en Duitsland) van jouw bezoekers bij te houden, waarna je in je eigen dashboard overzichtelijk de resultaten van jouw bezoekers terugvindt. Je kunt in jouw eigen dashboard gemakkelijk filteren op datum, land en leefstijl. Je ziet dus wat voor type mensen jouw bezoekers zijn (leefstijl), waar ze vandaan komen (heatmap), hoe ver ze bereid zijn te reizen naar jouw locatie (reistijd) en wat de invloed van het weer is op jouw bezoekersaantallen. Deze informatie kun je bijvoorbeeld gebruiken voor je marketingactiviteiten en/of productontwikkeling. In de hier te downloaden inspiratiesheet lees je hoe je jouw gratis account aanvraagt.

Download de handleiding

België/Duitsland

Glocalities model

Voor Duitsland en België (Vlaanderen) werken we veel samen met NBTC Holland Marketing. Voor de positionering, ontwikkeling en marketing van bestemming Nederland maken zij gebruik van segmentatiemodel Glocalities van marktonderzoekbureau Motivaction. Dit model geeft inzicht in de vijf doelgroepen die het meest belangrijk en interessant zijn voor de ontwikkeling van een duurzame bestemming Nederland.
 

Meer info

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!