Alarmerende en verontrustende berichten over verlies aan biodiversiteit. Dieren en planten van de rode lijst die op het punt staan voorgoed te verdwijnen. De Trompetterzeenaald, de kleine wrattenbijter. Is het erg als ze er niet meer zijn? Moeten we hier iets mee?
Drie acteurs en een regisseur willen deze verdwijnende soorten eer aan doen en proberen een afscheidsceremonie voor hen te organiseren. Maar ondertussen worstelen ze vooral met de vraag of ze er iets bij voelen en wat dan? Kan je eigenlijk wel verdriet voelen om dieren en planten die je niet hebt gekend? En hoe is dat voor jou? In een muzikale samenkomst in de openlucht - een rouwdienst voor het Duingentiaanblauwtje - zoeken ze dit uit. Samen met jou en een stel pissebedden.
De pissebedden beschouwen de worstelende mens: ‘Ze hebbe…
Alarmerende en verontrustende berichten over verlies aan biodiversiteit. Dieren en planten van de rode lijst die op het punt staan voorgoed te verdwijnen. De Trompetterzeenaald, de kleine wrattenbijter. Is het erg als ze er niet meer zijn? Moeten we hier iets mee?
Drie acteurs en een regisseur willen deze verdwijnende soorten eer aan doen en proberen een afscheidsceremonie voor hen te organiseren. Maar ondertussen worstelen ze vooral met de vraag of ze er iets bij voelen en wat dan? Kan je eigenlijk wel verdriet voelen om dieren en planten die je niet hebt gekend? En hoe is dat voor jou? In een muzikale samenkomst in de openlucht - een rouwdienst voor het Duingentiaanblauwtje - zoeken ze dit uit. Samen met jou en een stel pissebedden.
De pissebedden beschouwen de worstelende mens: ‘Ze hebben geen idee! Niet wat er op ze af komt, niet wat ze moeten doen.’ Ze kijken het aan, lachen, zingen en spelen. En de mens? Die probeert uit, voelt, voelt niets, worstelt, komt in actie, huilt, lacht, gaat met z’n kop in het zand, wankelt, vangt op, valt neer, staat op en is maar een mens.
‘Ze kunnen zich gewoon niet voorstellen dat ze het niet gaan oplossen.’
“Ecologische wetenswaardigheden worden afgewisseld met energiek spel en felle woordenwisselingen. De boodschap is alarmerend, de manier waarop die wordt gebracht is speels, betrokken, erudiet en zonder prekerigheid. En er is cake na.” de Volkskrant ★★★★