In deze audiotour nemen we je mee naar het schip de Batavia. Een schip dat is gebouwd tussen 1985 en 1995. Als scheepsbouwer wilde Willem Vos een historisch schip nabouwen. Hij wilde ook de ambachten, die bij de bouw van een schip zo belangrijk zijn, op deze manier behouden. De keus viel op de Batavia, een schip waarover in de 17e eeuw al veel is geschreven. Maar bouwtekeningen van de Batavia bestaan niet. Willem Vos heeft archieven en historische schepen bestudeerd. Het Zweedse schip de Vasa heeft veel informatie opgeleverd over scheepsbouwtechnieken uit de 17e eeuw.
De Batavia wordt onderhouden door de leermeester…
In deze audiotour nemen we je mee naar het schip de Batavia. Een schip dat is gebouwd tussen 1985 en 1995. Als scheepsbouwer wilde Willem Vos een historisch schip nabouwen. Hij wilde ook de ambachten, die bij de bouw van een schip zo belangrijk zijn, op deze manier behouden. De keus viel op de Batavia, een schip waarover in de 17e eeuw al veel is geschreven. Maar bouwtekeningen van de Batavia bestaan niet. Willem Vos heeft archieven en historische schepen bestudeerd. Het Zweedse schip de Vasa heeft veel informatie opgeleverd over scheepsbouwtechnieken uit de 17e eeuw.
De Batavia wordt onderhouden door de leermeesters, deelnemers aan leer-werk trajecten en veel betrokken vrijwilligers. Het schip de Batavia kan echt varen en is gebruikt voor de opnames van de speelfilms Michiel de Ruyter en Scheepjongens van Bontekoe. Tijdens  de Olympische spelen in 2000 is de Batavia in Australië geweest waar het schip zelfstandig op zee heeft gevaren.