Provincie van de mogelijkheden

'De eerste keer dat ik echt doelgericht naar Flevoland ging, was in 2006. Mijn favoriete theatergezelschap Vis à Vis, die ik door het land heen volgde, kwam met een nieuwe voorstelling naast het Almeerderstrand. 'Of all places', dacht ik nog. Mijn ouders, die ik meenam, begonnen ook meteen, zoals het Amsterdammers betaamt, te brommen: ‘Het is zo ver, het is zo tochtig, het is zo nieuw. Waarom komen ze niet naar Amsterdam?’ 20 minuten later arriveerden we op het Almeerderstrand, waar midden op het strand, de tenten en het decor van de voorstelling Fruit de Mer opgesteld stonden'.

Alsof je met vakantie bent

'Het was een sprookjesachtige avond. Met een spectaculaire voorstelling en een geweldige sfeer. En met een ondergaande zon op de achtergrond, voelde het net alsof ik met vakantie was, even helemaal weg. En dat zo dicht bij de randstad. Ik was echt verrast. Dat is zo heerlijk aan Flevoland. De ruimte van Flevoland geeft je letterlijk ruimte in je hoofd. Ruimte om even tot jezelf te komen, maar ook ruimte voor ideeën en inspiratie. Je voelt de mogelijkheden als het ware boven komen drijven. En je hebt het gevoel dat je hier alles kunt waarmaken'.

Ruimte voor ideeën en inspiratie

'De jaren die daarop volgden, bezocht ik elke voorstelling van Vis à Vis. Het werd mijn jaarlijkse uitje naar Almere. En Vis à Vis werd een blijvertje, want ze reisden niet meer rond. Ik nam steeds meer mensen mee. Iedereen moest kennis maken met deze mooie plek en de spectaculaire voorstellingen. Totdat ik in 2013 zag dat ze bij Vis à Vis iemand zochten voor een functie die mij enorm aansprak. Vis à Vis zocht iemand die moest zorgen dat steeds meer mensen zouden afreizen naar deze bijzondere plek. Een hoofd marketing. Daar wilde ik me wel aan wagen'.

Hakken uit, kaplaarzen aan

'Vanuit een klimaatbeheerst reclamebureau, maakte ik de overstap naar een houtgestookte blokhut. Mijn hoge hakken bleven achter in de stad en blubber resistente stappers werden aangeschaft. Mijn rijangst moest worden overwonnen om elke dag met steeds minder bevende handjes, de A6 op te gaan. Om 20 minuten later te arriveren in een oase van rust, die hooguit werd verstoord door de eigen ambitieuze plannen van Vis à Vis. En daar hoorde ik nu bij!'

'Nu, 7 jaar later kijk ik rond. We zitten in een gebied vol ontwikkeling. We zijn omarmd door de gemeente en provincie. Onze buurbedrijven zijn onze partners en sponsoren, onze woonburen, onze vrienden'.

Samenwerken en 'echt' doen

'Dat is zo leuk aan Flevoland. Het is de provincie van de makers. Hier ontstaan ideeën die ook echt uitgevoerd worden. En de samenwerking hierbij is groot. Dat komt ook omdat iedereen in dezelfde situatie zit. Iedereen staat voor dezelfde uitdaging: ontdekken, verkennen en maken. Deze gelijke situatie zorgt ook voor een gevoel van verbondenheid, van samenwerken en gedeelde mentaliteit. Daarbij komt ook dat alles nog vrij overzichtelijk is. Iedereen weet elkaar goed te vinden. Het lijkt af en toe alsof iedereen elkaar hier kent en steunt. Vis à Vis is hier thuis. Ook ik voel me thuis in Flevoland'.

Meer verhalen - over Flevoland